Logica darama din nou miturile culinare

Fibrele nu sunt bune pentru organism! Grasimile sunt sanatoase!

Iar tehnica „five-a-day” este o inventie pentru a imbogati firmele care vand fructe si legume! Cel putin asta incearca sa dovedeasca o carte aparuta recent, care isi propune sa darame toate miturile culinare – The Obesity Epidemic, scrisa de nutritionista Zoe Harcombe.
 
Autoarea si-a propus sa darame o serie de prejudecati referitoare la obiceiurile alimentare mai mult sau mai putin sanatoase, iar concluziile la care a ajuns sunt menite sa schimbe radical anumite conceptii despre cauzele obezitatii. Sau, cel putin asa sustine autoarea, prin afirmatiile din carte.

Mit: Obezitatea se datoreaza stilului de viata modern.

Obezitatea nu are legatura cu stilul de viata pe care il adoptam, ci cu ceea ce mancam. Este destul de logic, nu? Faptul ca in ultimele decenii numarul persoanelor obeze a crescut ingrijorator nu se datoreaza schimbarii stilului de viata, ci schimbarii alimentelor de baza. In trecut, mancarurile bazate pe faina si dulciurile erau cele care ingrasau. Astazi lucrurile sunt mult mai complicate, pentru ca viziunea dieticienilor asupra mancarurilor care ingrasa s-a schimbat radical.

Mit: Carbohidratii din amidon ar trebui sa constituie baza dietei.

Ni s-a spus ani la rand ca anumiti carbohidrati cum sunt orezul, pastele, painea si cartofii ar trebui sa constituie o baza alimentara. Problema este ca dupa ce sunt digerati, acesti carbohidrati se transforma in glucoza. Acest proces stimuleaza producerea de insulina, iar unul dintre rolurile majore ale insulinei este acela de a stoca grasimile. Altfel spus, atunci cand consumam carbohidrati pornim mecanismul de stocare a grasimilor. Toti carbohidratii a caror energie nu este utilizata imediat sunt depozitati in organism sub forma de grasimi.

Asadar, ar trebui sa ne reintoarcem la o alimentatie naturala, care sa contina in egala masura carne, oua, peste, salate.

Mit: Pierderea in greutate tine de numarul de calorii.

Daca ar fi atat de simplu, am slabi foarte usor. Oamenii au impresia ca daca mananci cu 500 de calorii mai putin, poti slabi rapid. S-ar putea sa fie adevarat in prima faza, dar in momentul in care organismul se simte infometat isi va porni mecanismele de conservare a energiei. Pierderea in greutate este mai mult o chestiune de stocare si de utilizare a grasimilor. Pentru asta este necesar sa taiati nu portia de calorii, ci portia de carbohidrati.

Mit: Mai multe exercitii inseamna o vindecare a obezitatii.

Ideea ca pe masura ce facem exercitii fizice mai multe ardem calorii si marim viteza metabolismului este comuna. Totusi, lucrurile stau putin altfel, daca o luam logic. Mai multe exercitii, inseamna un consum mai mare de calorii, deci organismul va avea nevoie de alte calorii si va fi infometat. Altfel spus, un surplus de exercitii nu va face decat sa va infometeze si sa va determine sa mancati mai multi carbohidrati.

Mit: Grasimea este rea.

Adevarata grasime nu este deloc rea pentru organism, sustine Zoe Harcombe. Grasimile de care ar trebui sa ne ferim sunt cele artificale. De unde vine oare ideea ca grasimea se gaseste mai ales in carne? In 100 de grame de cotlet de porc exista 2,3 grame de grasimi nesaturate si 1,5 gramde de grasimi saturate. Grasimea este esentiala pentru fiecare celula din organism. Grasimile naturale sunt necesare pentru absorbtia vitaminelor A, D si E in organism.

Mit: Grasimile saturate cauzeaza boli de inima.

In ultimii 50 de ani, am acceptat acest mit ca pa unul dintre adevarurile esentiale in ceea ce priveste alimentatia. Cu toate acestea nu exista niciun studiu care sa aduca argumente solide in favoarea acestei idei.

Mit: Colesterolul este un inamic al dietelor.

In mod paradoxal, Zoe Harcombe nu considera ca nivelul ridicat de colesterol din alimente este ceva periculos. Exista, de altfel, mai multe studii care arata ca nivelul colesterolului in sange nu este influentat de nivelul colesterolului din mancare. Ceea ce este anormal, este cantitatea de carbohidrati pe care o consumam, mai ales de carbohidrati prelucrati, despre care s-a dovedit ca determina cresterea nivelului de trigliceride.

Mit: Ar trebui sa mancam mai multe fibre.

Timp de trei decenii ni s-a spus ca fibrele dau senzatia de satietate si ajuta la buna functionare a sistemului digestiv. Mineralele esentiale sunt insa absorbite in intestine, asa incat este inutil sa ne indopam neincetat cu fibre doar de dragul digestiei. Nu ar fi mai simplu sa avem grija ce mancam?

Mit: Trebuie sa mancam 5 portii de fructe sau de legume pe zi.

Este unul dintre cele mai cunoscute mituri nutritioniste. E atat de exact, incat te face sa crezi ca se bazeaza pe cine stie ce calcule minutioase. „Five-a-day” a inceput, de fapt, ca o campanie impotriva cancerului pornita in 1991 de 25 de companii producatoare de fructe si legume. Cu toate acestea, nu a existat nicio dovada sigura a beneficiului acestei cure in lupta impotriva cancerului.

Mit: Fructele si legumele sunt cele mai sanatoase alimente.

Se pare ca nu este chiar adevarat. In timp ce majoritatea legumelor sunt elemente nutritive importante, fructoza si zaharul din fructe merg direct la ficat si sunt stocate sub forma de grasimi. De aceea, fructele ar trebui evitate de cei care vor sa slabeasca. Vitaminele si mineralele din carne, peste, oua si lactate le intrec in calitati pe cele din fructe.

Mit: Organizatiile de sanatate ne dau sfaturi impartiale si corecte.

Nu trebuie sa uitam ca toate organizatiile care  militeaza pentru o alimentatie sanatoasa sunt sponsorizate de catre diverse corporatii din industria alimentara. Spre exemplu, Asociatia Dietetica Britanica este sponsorizata de catre Danone si de catre Abbot Nutrition. Prin urmare, pretentia de obiectivitate a informatiilor si a sfaturilor nutritionale date poate fi pusa oricand sub semnul intrebarii.

Acestea sunt doar cateva dintre miturile pe care cartea lui Zoe Harcombe le demonteaza prin argumente care se bazeaza mai degraba pe logica, decat pe experimente stiintifice sau pe statistici concrete.

Unde este adevarul? Probabil ca se lasa inca asteptat si ca alti nutritionisti se vor stradui sa monteze si sa demonteze alte „mituri” in, in fond, nu ne obliga nimeni sa credem.

 
 
Forumuri recomandate la Supereva

 Super Sanatate >>

Despre sanatatea familiei mai cititi

Dictionarul vitaminelor
Lista neagrã a substantelor chimice care otrãvesc alimentele
Anticonceptionalele hormonale – Mit si Realitate
Oare ar trebui sa fim cu totii vegetarieni?
Telefonul mobil in atentie
Antibioticele si cancerul de san
Anti-perspirantele si cancerul de san
Atotputernicul arbore genealogic
Sexul si alimentele din bucatarie
Vergeturile si tratamentul lor

S-ar putea să-ți mai placă și Mai multe de la același autor

Lasă un răspuns

Adresa dvs. de e-mail nu va fi publică.